pojkslase

Jag fullkomligen avskyr när människor använder termer som "pojken", "gubben" , "gumman" och liknande. Det låter så jävla tillgjort. "Jag och min pojke"... det låter perverst i mina öron. Man kan lika gärna säga "jag och min knatte" eller "jag och byltet". Men ännu värre är det när människor talar i termer som "lilla gubben" eller "gumman". Vadå lilla gubben!? Är det en förkrympt liten gubbtjyv i stil med han i Benny Hill Show som alltid blir klappad på huvudet? Och gumman sen!? Är det en liten fryntlig kärring med slev och kittel man syftar på - som står mest hela dagen med ett leende från öra till öra och rör i sin müsli? Nej, jag blir inte klok på dessa uttryck och det stör mig. Nästa gång någon säger "jag ska gosa med min pojke" så ska jag spotta dem i ansiktet och utbrista "men det är ju ÄCKLIGT!"

Jag förespråkar istället kreativa epitet. Varför inte "min lilla köttbullemacka" om hon råkar vara puckelryggig. Eller "min kära lilla smörgåstårta" om hon är mulatt eller kommen ur olika kulturer.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Säger du som kallar en för flicka lilla. Ett skällsord från din mun med andra ord.

2008-05-27 @ 11:48:16
Postat av: C

när jag har tid ska jag tända lite levande ljus, släcka belysningen i rummet, sätta mig i fåtöljen likt arne weise och förklara, lugnt och pedagogiskt, vad ironi betyder.

med andra ord - du har inte fattat poängen

2008-05-27 @ 17:52:38
Postat av: majamu

Men gubben då ;)

2008-06-02 @ 18:31:32
URL: http://majamu.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0